Program Hösten 2018

GOTHENBURG UNITED STOMPERS

Lördag 8 september

KULTURBAREN

Gothenburg United Stompers är ett musikerkollektiv som fokuserar på att spela traditionell jazz och blues, ofta för en dansande publik.

Medlemmarna återfinns även bland många andra populära jazz/swing/blues/rockabilly/oldtime-band i Göteborgstrakten. Kollektivet startades hösten 2015 och är numera ett frekvent anlitat band i swingdanssammanhang.

I eftermiddag får vi lyssna till: Åsa Karlsson på sång, Per Sillrén, trumpet, Åke Lindberg, klarinett och saxar, Marcus Edstorp, piano, Jens Ramnebro, dragspel, David Kinnear och Jens Åhléns, gitarr, Emma Ekström, bas, samt Peter Forsman, trummor.

KAT AND THE JAZZ MESSENGERS

Lördag 22 september

KULTURBAREN

Bandledaren Kat Hermans är en belgisk nyinflyttad kontrabasist som har tagit Göteborgs jazzscen med storm.

Med en stor passion för den traditionella jazzen och för det oemotståndliga beatet hos Art Blakey, satte hon i höstas ihop ett drömband beståendes utav tenorsaxofonisten Björn Cedergren, altsaxofonisten Axel Mårdsjö, trumslagaren Michael Edlund, samt Aleksis Liukko.

Repertoaren består utav några av de hippaste jazzlåtarna och arrangemangen som någonsin skrivits, inte minst utav Horace Silver, Freddie Hubbard och Clifford Brown.

IVAN ELIASSONS KVINTETT

Lördag 6 oktober

KULTURBAREN

Ett nytt band har sett dagens ljus i Dalsland! Lyssnarna inbjudes till svängiga och ömsinta tolkningar ur the American Songbook men även musik av Birger Sjöberg och Thore Ehrling.

Det var saxofonisten Ivan Eliasson som vid ett inspirerande möte med trumpetaren Lars Wallin från Bengtsfors kläckte denna idé, tyvärr kommer inte Ivan själv att delta på grund av hälsoskäl men bandet får en fin ersättare i tenorsaxofonisten Lars Larsson från Säffle.

Kompet är dock oförändrat och består av Leif Hultin, piano och sång, Bertil Sandberg, bas och Anders Ljungqvist på trummor.

SKOOGZSÄLLSKAPET

Lördag 13 oktober

KULTURBAREN

När trummisen Hans Skoog startade bandet hette de Skoogz men sedan 6 år tillbaka kallar de sig för Skoogzsällskapet. De har deltagit ett flertal gånger och vunnit den riksomfattande jazztävlingen Klassisk Jazz.

I tävlingen bedöms bland annat samspel, energi och stilkänsla, något som bandet självklart levererar. Orkestern spelar gärna låtar ur The American Songbook och mycket swing.

Två nya medlemmar har tillkommit sen sist de besökte oss, Ulf Bandgren på gitarr och Eric Liftig på tenorsax. Vi välkomnar även Johanna Hjort på sång, Börje Moberg på bas samt kapellmästaren själv, Hasse Skoog bakom trummorna.

ERIK SÖDERLIND TRIO

Lördag 10 november

KULTURBAREN

Erik Söderlind är en av Sveriges främsta yngre jazzmusiker, tillika en gudabenådad och prisbelönt gitarrist. Med sitt unika och personliga sound, grundat både i modern jazz som i traditionen av swing och blues, är Erik ett hett eftertraktat namn.

Han har fått flera priser bland annat det prestigefyllda Hagströmpriset, Alice Babspriset för sin improvisation, stora talang och sitt musikaliska flöde och 2015 tog han hem Guitar People Prize. Han har bl. a samarbetat med organisten Kjell Öhman, gitarristen Max Schultz, saxofonisten Magnus Lindgren samt sångarna Lisa Nilsson och Svante Thuresson. Idag har vi möjligheten att höra honom med Leo Lindberg på orgel samt Chris Montgomery på trummor.

JAN ALLAN - VISAR FOTON FRÅN SITT 50-TAL

Lördag 8 december

KULTURBAREN

Vi får lyssna till när Jan Allan visar foton och berättar om sitt liv som jazzmusiker. Det blir musikerminnen från ett turnéliv runt om i Sverige.

Berättandet varvas med en jazztrio som spelar jazzklassiker vi förknippar med svensk jazz från 50- och 60-talen.

Jan Allan, trumpet, har i 50 år varit en centralgestalt i svensk jazz. Han har medverkat i oräkneliga framträdanden på scen och på skiva.

Ett av många mästerstycken på skiva är ”Jan Allan -70”, som i Penguins stora encyklopedi betecknas som en av mycket få ”oundgängliga skivproduktioner” i hela världen. Han ackompanjeras i eftermiddag av Anders Persson på piano och Hans Grundberg på kontrabas.