PROGRAM VÅREN 2024

Biljetter:

Köp din biljett via Tickster

(Gäller ordinarie pris! EJ rabatterade biljetter.)

Alla varianter av biljetter, rabatterade och ordinarie går att köpa i receptionen i Folkets Hus Kulturhuset. Tel. 0520 - 422500

Ordinarie: 200 kr + 20 kr serviceavgift (om inget annat anges)

Medlemmar: 160 kr + 20 kr serviceavgift

Ungdomsentré (0-20 år) Fri entré

Student över 20 år 50% mot uppvisande av Mecenatkort.

Rabattavtal - 50 kr vid entré:

Medlemmar i personalföreningen Rabatten vid Trollhättans Stad

Medlemmar i Landstingets personalklubb

Medlemmar i personalklubben Väst vid Högskolan Väst

Medlemskort (300 kr) säljes av styrelsen i entrén.

Första konserten är gratis.

Därefter kan biljetterna köpas i Folkets Hus Kulturhusets reception eller online.

För att tillgodogöra sig rabatt måste biljetten köpas i Folkets Hus Kulturhusets reception.

ISABELLA LUNDGREN & VARGÖNS STORBAND

LOKAL: Vänersborgs Teater (Folkets Hus)

DATUM: Lördag 20 januari 2024

Entré

• Ordinarie biljett 300 kr + serviceavgift 25 kr
  • Medlem i Trollhättans Jazzförening 250 kr + serviceavgift 25 kr.

Biljetter säljes i kassan från 1 timme före konsert. Observera att vi reserverar oss för ev. slutförsäljning om biljett köpes på plats. Det går att förköpa biljetter via Folkets Hus Vänersborg på tel. 0521-575757.

50-årsjubilerande Vargöns Storband återvänder med en välslipad sångdiamant - Isabella Lundgren. Hon är en av Sveriges absolut främsta sångerskor och en artist i världsklass.

Med en fantastisk röst och unik intensitet har hon förmågan att trollbinda sin publik. Isabella är bland det bästa som hänt den svenska jazzscenen.

Hon har gjort flera hyllade album och har uppträtt i bland annat på Idrottsgalan, i Bingolotto och i SVT:s Nyårsfirande från Skansen.

Sommaren 2022 gjorde hon en uppmärksammad hyllningskonsert till Judy Garland tillsammans med Kungliga Filharmonikerna. Med stöd av det västsvenska nätverket Knutpunkt.

Arrangör: Trollhättans Jazzförening, Vänersborgs Musikförening och Vargöns Storband.

LEON FALK SATCHMO TRIBUTE

DATUM: Lördag 27 januari 2024

INSLÄPP: Kl. 14.00 (Bistron öppnar)

Leon Falk Satchmo Tribute är en djupdykning i Louis Armstrongs musikaliska värld - en av 1900-talets absolut mest betydelsefulla musiker.

Med samma klassiska "Hot Five"-settning som i de legendariska studio-sessionerna på 20-talet har Leon Falk Satchmo Tribute med noggrannhet tagit sig an Louis Armstrongs musikaliska arv, och framför musiken med känsla och liv.

Bandet hyllar också "Satchmo" genom att skriva egna originalkompositioner i stilen, och tar på så sätt 1920-talsmusiken in i 2020-talet. På ett medryckande sätt strävar bandet efter att lyfta den tidiga jazzens värden - samspelet, bluesen, dansen och känslorna och detta möte, mellan musiker och publik, ska såklart upplevas live.

Efter att deras förra framträdande i Trollhättan på grund av rådande restriktioner blev förpassad till att livestreamas online våren -21 är vi därför hemskt glada att Leon Falk Satchmo Tribute nu återvänder till oss!

Bandet består av:

Leon Falk - trombon/sång, Erik Tengholm - trumpet/kornett, Adam Falk - klarinett, Uno Dvärby – banjo, Sara Karkkonen - piano

KARL OLANDERSSON KVARTETT

DATUM: Torsdag 15 februari 2024

TID: Kl. 20.00

INSLÄPP: Kl. 18.30 (Bistron öppnar)

Karl Olandersson Kvartett, eller KOK som bandet även kallas, anses av många som en av landets bästa jazzakter och vi kan förvänta oss en bred musikalisk palett innehållande medryckande sväng, melodisk och rytmisk elegans, stor dynamisk spännvidd och ett intrikat samspel av högsta klass.

Alla bandets musiker tillhör den absoluta toppen av svenska jazzmusiker och besitter en bred kunskap om jazztraditionen som kokas ihop och sätter en personlig prägel på musiken.

Kvartetten har funnits sedan 2017 och har nu släppt tre skivor. Karl Olandersson kommer ursprungligen från Hedemora och är en av de mest uppskattade jazztrumpetarna i Sverige.

Vid sidan av sin egen kvartett är han flitigt anlitad som jazzsolist i många sammanhang men också ofta förekommande i TV-produktioner som exempelvis Let’s Dance, Idrottsgalan och Allsång på Skansen.

Karl inspireras av jazzhistoriens alla giganter från Armstrong till Marsalis och har genom dessa utvecklat ett personligt sätt att uttrycka sig präglat av spontanitet, teknisk och rytmisk finess, melodisinne och en stor variation i register och dynamik.

Bandet består av:

Karl Olandersson - trumpet, Magnus Hjorth - piano, Martin Sjöstedt - kontrabas samt Daniel Fredriksson - trummor.

JON HENRIKSSON SEXTETT

Samara Ensemble

DATUM: Lördag 16 mars 2024

INSLÄPP: Kl. 14.00 (Bistron öppnar)

Föreningen har årsmöte i direkt anslutning till konserten, ca 17.15.

Kontrabasisten, kompositören och göteborgaren Jon Henriksson har på senare år erhållit ett starkt fäste på den skandinaviska jazzscenen och har samarbetat med några av de främsta musikerna i området såsom Erik Söderlind, Lars Jansson, med flera.

I Mars 2022 tilldelades Jon Henriksson Faschings Vänners Stipendium som varje år delas ut till en ung och lovande jazzmusiker med motivationen:

"Kontrabasisten Jon Henriksson är redan i unga år en erfaren, mogen musiker med ett personligt musikaliskt språk och som står med ena foten i traditionen och den andra i den moderna jazzen. Hans rytmiska, kreativa komp och solospel kombineras med en begynnande karriär som kompositör och bandledare. Han är en framtidsröst på kontrabas."

Bandet består förutom Jon av Håkan Broström - alt, sopransaxofon,Erik Tengholm - trumpet, flygelhorn Hampus Adami - trombon, Britta Virves - piano, Jonas Bäckman - trummor.

EMRIK & WEFUNKY BAND

Samara Ensemble

DATUM: Torsdag 11 april 2024

TID: Kl. 20.00

INSLÄPP: Kl. 18.30 (Bistron öppnar)

En kväll du sent ska glömma - kom och gläds med Emrik & Wefunky Band!

Emrik & Wefunky Band är funk, soul och fusionjazz av absolut toppklass. Utsålda hus på Fasching i Stockholm säger egentligen allt. Emrik och bandet har influerats av giganter som Herbie Hancock, Aretha Franklin, Sly and the Family Stone och George Clinton, men skapat sin egen home made Swedish SmorgasFunk!

Medlemmar i bandet är:

Emrik, den legendariske sångaren från Stonefunkers. Den hyllade jazz- och soulsångerskan Johanna Hjort. Lade Källfelt, rankad som en av Sveriges bästa jazztrummisar. Dan Helgesen, orgel och synthtfantom, tidigare medlem i Hawk on Flight och flitigt anlitad studiomusiker. BasBerra Holmgren, det finns ingen bättre på funk och fusionbas. Kompletterad med Latinpercussionisten Gonzo Reyes, samt virtuosen på gitarr Andy the Stick Wallen.

De senaste skivorna har hyllats internationellt och live växer bandet till en magisk funkbrygd ingen kan stå emot. Och den positiva känslan som Emrik och bandet förmedlar varar länge efteråt.

Detta vill Du inte missa!

GÖTEBORG JAZZ ORCHESTRA FEAT. ANNA LUNDQVIST

"MED KVINNLIGA FÖRTECKEN"

LOKAL: Hebeteatern

DATUM: Lördag 20 april 2024

TID: Kl. 17.00

INSLÄPP: Kl. 15.30 (Bistron öppnar)

Vi är stolta att kunna presentera en nyinsatt konsert med fin storbandsmusik som skrivits av kvinnor därav underrubriken ”med kvinnliga förtecken”.

Vi kommer höra svängig såväl som finstämd musik av storheter som Maria Schneider, Monica Dominique, Anna Lundqvist, Toshiko Akiyoshi och Klara Lannsjö framfört av ett av Sveriges bästa storband, Göteborg Jazz Orchestra, tillsammans med Anna Lundqvist som solist som även berättar om sitt kompositörskap!

Under dagen genomför GJO också en workshop med motiverade musikungdomar som kommer att sitta in under kvällen, härligt med återväxt!

ANNA LUNDQVIST är ett kärt återbesök! Hyllad sångerska och kompositör och en av svenska jazzens starka drivkrafter. Hon har släppt fem kritikerrosade skivor samt en notbok med egna kompositioner. Den senaste skivan MEWE (Anna Lundqvist Quintet) blev nominerad till Manifestgalan i kategorin Årets jazz och blev hyllad i utländsk press och media. Sedan några år tillbaka är hon också verksam som musiker och gästföreläsare i Lissabon.

GÖTEBORG JAZZ ORCHESTRA är ett av de mest spännande banden i svensk jazz just nu. Storbandet fyllde i en konsertserie nya finscenen ”Draken” i Göteborg under hösten och har gjort en kometkarriär och på kort tid etablerat sig på högsta nivå. I sin kärlek till musiken och jazzen söker de ivrigt nya uttryck, attraherar samarbeten med de bästa nationellt och internationellt och flörtar gärna över genregränserna och med nya format.

Varmt välkomna!

”Göteborg Jazz Orchestra är häpnadsväckande bra!” – Mats Hallberg (JAZZ/Orkesterjournalen)

Ungdomsprojektet stöds av VGR - Västra Götalandsregionen & RUM - Riksförbundet Unga Musikanter

Läs mer på:

VIVIAN BUCZEK

DATUM: Lördag 27 april 2024

INSLÄPP: Kl. 14.00 (Bistron öppnar)

Dynamisk, närvarande och spontan, Vivian Buczek, hyllad i Sverige som utomlands. Vivian äger scenen och hänför publiken med sin genuina färgstarka närvaro. Hon behärskar jazzens idiom med en ödmjuk självklarhet oavsett vad hon tar sig an och bär stolt vidare den kvinnliga jazzvokalens fackla.

Vivian har musiken djupt ner i själen och blodet då hon är uppvuxen i ett två polsk/svenskt jazzmusikerhem där jazzen, bluesen, soulen och svänget flödade konstant och där denna genomgående röda tråd alltid har varit en ledstjärna i hennes uppväxt och musicerande.

På nästkommande skiva ROOTS dyker Vivian Buczek ner i sina rötter och belyser hur viktiga dessa är för henne.

Vivian ackompanjeras av multitalangen, arrangören och pianisten Martin Sjöstedt och rytmsektionen som består av basisten Jesper Bodilsen och trumslagaren Zoltan Czörsz.