Program Våren 2017

SECOND LINE JAZZ BAND

Lördag 21 januari

KULTURBAREN

Ett kärt återseende för många när nu Second Line Jazz Band kommer tillbaka till Trollhättans Jazzförenings scen. Bandet är populärt och har många spelningar både i Sverige och utomlands. Det blir en högtidsstund för älskare av tradjazz i bästa New Orleans-stil.

I bandet finner vi Jesper Albrektsson trumpet, Niklas Carlsson trombon, Olof Skoog saxofon och klarinett, Anders Wasén banjo, Per Bach bas samt Johan Horner trummor.

JAMSESSION

Lördag 4 februari

KULTURBAREN

Traditionsenligt anordnar Trollhättans Jazzförening varje år en jamsession, där alla kända och okända förmågor är välkomna att framträda på Jazzföreningens scen. ”Open mic” gäller. Det är ett tillfälle att få träffa nya och gamla spelkompisar. Det som framförs är musikanternas och sångarnas favoritlåtar. Publiken ges också tillfälle att få önska sina favoritlåtar.

SE-QUARTET

Lördag 18 februari

KULTURBAREN

Här är den svenska jazzgruppen SE-Quartet med den danska pianisten Rasmus H Thomsen. Musiken är tonsatt av gruppens egna medlemmar och är inspirerad av bland annat Keith Jarretts nordiska kvartett från 1970- och 80-talen.

SE-Quartets musik kretsar kring ett starkt melodiskt uttryck och ett levande interaktivt samspel mellan fyra likasinnade musiker som har koll på traditionen och samtidigt skapar något nytt.

I kvartetten ingår David Ehrlin saxofon och basklarinett, Rasmus H Thomsen piano och didgeridoo, Antti Ojala trummor samt Martin Sundström kontrabas.

FANNY GUNNARSSON QUARTET

Lördag 11 mars

KULTURBAREN

Fanny Gunnarsson Quartet spelar originalmusik skriven av pianisten och sångerskan Fanny Gunnarsson. Musiken kan beskrivas som lekfull, äventyrlig jazz med popinfluenser. Det lekfulla ger även plats för det lyriska och eftertänksamma.

Hälften av låtarna på skivan Same Eyes As You är instrumentala och hälften är med text. Stora inspiratörer är Joni Mitchell, Rickie Lee Jones och Kate Bush, Thelounius Monk och Brad Meldau.

Kvartetten består av Fanny Gunnarsson piano, sång, Karolina Almgren sopransaxofon, Kristian Rimshult kontrabas och Hannes Olbers trummor.

MORETHAN JAZZ QUARTET

Lördag 18 mars

KULTURBAREN

"Bandet spelar svängig jazz med en repertoar hämtad ur The Great American Songbook. Musiken komponerades framför allt mellan 1920 och 1960 och av välkända personer som Cole Porter, George Gershwin och Irving Berlin. Den skrevs ofta för musikaler på Broadway och musikfi lmer.

Musiken har fått en renässans genom nyutgivningar av Rod Stewart, Michael Bublé och andra. Det är melodier man minns.

Ensemblen består av Sonja Davenfors sång, Ole Jörgensen tenorsax, Jan Jurland trumpet, Kjell Albertsson gitarr, LO Persson piano, Bernt Algelius kontrabas och Lasse Stoltz trummor.

OBS!

Efter programmet den 18 mars inbjudes alla till Trollhättans Jazzförenings årsmöte.

WEST COAST BIG BAND

Lördag 1 april

KULTURBAREN

I en hyllning till nutida Skandinaviska storbandskompositörer har West Coast Big Band skapat en konsert fylld med spännande upplevelser för både den jazzfrälste och den oinvigde.

West Coast Big Band är ett relativt nystartat storband som trots sin ringa ålder blivit ett nytt tillskott till jazzscenen på den svenska västkusten.

Vi har valt att framföra kompositioner och arrangemang enbart av skandinaviska kompositörer, många dessutom musiker i bandet.

Konserten är en möjlighet för vår nuvarande och blivande publik att få uppleva nyskriven skandinavisk storbandsmusik på hög nivå tillsammans med oss i West Coast Big Band.