Program Våren 2019

PROGRAM VÅREN 2019

GENTLEMEN & GANGSTERS

Gentlemen & Gangsters spelar traditionell New Orleans hot jazz med en touch av swing. Strävande efter att vara autentiska, även i driv och energi, är bandet trogna den klassiska jazzens giganter såsom Louis Armstrong, Bix Beiderbecke, Sidney Bechet, Duke Ellington m.fl.

Bandet har prisats och hyllats för dess närvaro och energi av jazzälskare från hela världen. Gentlemen & Gangsters spelar jazzmusik som den var tänkt att spelas – med den sanna gentlemannens finess, och samtidigt råheten och den brutala styrkan hos en härdad gangster.

Pål Walfridsson, trumpet, sång, Thomas Rylander, klarinett, saxar, Henrik Johnsson, trombon, Peter Sundin, gitarr, Martin Olsson, kontrabas, Adam Ross, trummor.

Jamsession, jazzmusikens kärna, är när musiker träffas, spelar och sjunger tillsammans.

I eftermiddag möts lokala musiker i Kulturbaren för att tillsammans bjuda publiken på en riktig musikfest! Kapellmästare för årets sammandrabbning är gitarristen Per Orvang. Vad blir det för musik? Det är det ingen som vet, det här är en eftermiddag i spontanitetens tecken. Det vill du inte missa!

Vill du vara med och spela eller sjunga? Alla är välkomna! Skriv i så fall ett mail till: trollhattansjazzforening snabel-a gmail punkt com

PATRIK BOMANS AMBIVALENT

Denna stockholmsbaserade sextett bildades 2014 och består av några av landets främsta jazzmusiker. Kontrabasisten Patrik Boman står för kompositionerna och arrangemangen som rör sig i landet mellan traditionell jazz, nutida bop, soul och blues.

Gruppens andra skiva släpptes förra våren och fick ett mycket fint mottagande, ”traditionsrik, kreativ jazzfest som man blir glad av” löd en av recensionerna.

Förutom bandledaren på kontrabas får vi lyssna till Amanda Sedgwick på altsax, Hampus Adami, trombon, Max Schultz, gitarr, Carl Orrje, piano samt Chris Montgomery på trummor.

Välkommen till en eftermiddag med gung och sväng!

OCEAN´S FIVE

KONSTHALLEN

OBS!

GÅ INTE FEL! DENNA KONSERT AVNJUTES I KONSTHALLEN (NOHABGATAN 11B) OCH INTE I KULTURBAREN!

Ocean´s Five är jazzgruppen som satsar på låtar som blivit klassiker, tack vare Frank Sinatra, Tony Bennet för att nämna några, som i decennier uppskattats av publiken.

I eftermiddag får vi höra Patrick Rydman, en av Sveriges bästa jazzsångare, som bland annat sjungit med Bohuslän Big Band. Vid pianot finner vi Sten Löfman, en fantasifull och dynamisk pianist. På trumpet/flygelhorn har vi Johan Holmberg som med sin mjuka och lyriska ton sätter improvisationen i fokus. Bandets kontrabasist Eva Kruse fick nyligen pris som Årets Basist i Tyskland! Bakom trumsetet har vi Göteborgs vispfantom, Gunnar Peterson.

Vi förbereder oss på sväng i Konsthallen!

ANNA LUNDQVIST QUINTET

Bandet startade 2005 i Göteborg, men idag bor de utspritt i Sverige. Bandledaren Anna Lundqvist hittar vi i vår grannkommun Vänersborg.

Det spelar dock ingen roll då samspelet numera är närmast telepatiskt. Repertoaren byggs huvudsakligen på Anna Lundqvists egna material.

Senaste skivan, MEWE, nummer fem i ordningen, är helt instrumental och har sången som ordlös samarbetspartner i stället för frontfigur. Skivan blev hyllad i medier både i Sverige men framför allt utomlands, i USA och England.

Med sig har de musik från succéskivan men också helt nya alster ser ljuset för första gången i eftermiddag. Anna Lundqvist, sång, Björn Almgren, sax, Fabian Kallerdahl, piano, Mattias Grönroos, kontrabas, Jon-Erik Björänge, trummor.

SMOKE RINGS SISTERS

Smoke Rings Sisters bildades 2011 för att göra en enda konsert. Men tack vare personkemi och röstklanger så blev det en fortsättning, och de är nu befästa som en av de starkast lysande vokalgrupperna i Sverige.

Tack vare sina röster, den musikaliska lekfullheten på scenen och sina egna trestämmiga arrangemang som direkt för tankarna till The Andrews Sisters, är det svårt att sitta still på stolarna.

Passionen för amerikansk och svensk jazz och swing, främst mellan åren 1920-1950, delar de med sin publik! Sångtrion består av Sara Ljunggren, Theresa Skjolden och Sara Klintbom med sig har de den suveräna kompgruppen The Dixie Dan Band med Dan Lindén på piano, Martin Olsson på kontrabas och Anders Josefsson på trummor.

Dags för säsongsfinal!

OBS!

Årsmöte direkt efter konserten.

BOBO STENSON TRIO

Lördag 6 april

KONSTHALLEN

OBS!

Trollhättans Jazzförening har fått förmånen att boka en av Sveriges främsta jazztrios till KONSTHALLEN i ett extrainsatt program den 6 april kl.16.00. MISSA INTE DETTA!

I Bobo Stenson Trio hittar vi pianisten Bobo Stenson, basisten Anders Jormin och trumslagaren Jon Fält. Trion är en av de riktigt stora jazzgrupperna i Europa, välkänd såväl nationellt som internationellt, och med flertalet skivor utgivna på det prestigefyllda skivbolaget ECM.

Trions medlemmar har alla ett tydligt och eget musikaliskt språk som vävs samman på ett utmärkt sätt; Stensons lyriska pianospel, Jormins detaljrika och folkmusikinspirerade basspel, och Fälts kreativa och intuitiva trumspel. Tillsammans skapar de jazz i absolut världsklass.

Bobo Stenson gjorde sig ett namn redan på 60-talet. Så spelade han med storheter som Dexter Gordon, George Russell, Don Cherry och Stan Getz, innan han inledde ett samarbete med ECM. Detta samarbete gjorde honom till en viktig medlem i flera banbrytande jazzgrupper, bland annat med Jan Garbarek/Bobo Stenson Quartet, Charles Lloyd och Tomasz Stanko.

Bobo Stenson trio har funnits sedan 1980-talet, redan då med Anders Jormin på bas. På trumpallen har bland annat John Christensen och Paul Motian suttit genom åren, men sedan mitten av 00-talet trakteras trummorna av Jon Fält.